Champagnat
Betreft een langdurig traject met de scholen uit Schaarbeek. Tijdens workshops willen we mensen bij elkaar brengen en een dialoog faciliteren over de ambities van het schoolcontract enerzijds, en anderzijds nieuwe configuraties of programma's in de publieke ruimte uittesten. Overkoepelend voorzien we een continue rapportage die zich ook zal manifesteren in de publieke ruimtes waar de ateliers plaatsvinden.
Met behulp van kleine strobalen maakten we maquettes met buurtbewoners van mogelijke installaties in de publieke ruimte: een bank, een speelparcours, een podium of tribune…
Tijdens de volgende workshop focusten we op de ingang van de Champagnat-school. Met een meccano-bouwsysteem verbeelden we ter plekke mogelijke installaties die de schoolpoort aantrekkelijker kunnen maken en die activiteiten op de drempel van de school zouden kunnen toelaten. Dit liet ook toe om te reflecteren over de mogelijkheden voor de nieuwe schoolpoort: transparanter, met exporuimte, groot, klein…? en hoe de visuele aanwezigheid van de school in de straat versterkt kan worden.
In de volgende workshops testten we de voorstellen van het ontwerpteam die aangesteld werden voor de herinrichting van de straat. Hun ideeën werden door de kinderen op ware grootte op de straat geschilderd, herdacht en aangepast. We stelden ook voor een aantal modules ontwikkelen die als stapstenen doorheen de straat geplaatst kunnen worden - mobiele tetraëders die als communicatiedrager in de straat kunnen dienen, maar op andere momenten verplaatst en getransformeerd kunnen worden tot zitbanken, podium, zandbak of mobiele straatafsluiting, naargelang de noden. Andere ateliers zullen zich richten op de routes van en naar school en de connecties met de andere actoren in de straat (school, horeca,..).
in opdracht van
Schoolcontract Champagnat
Persective Brussels
Gemeente Schaarbeek
Betreft een langdurig traject met de scholen uit Schaarbeek. Tijdens workshops willen we mensen bij elkaar brengen en een dialoog faciliteren over de ambities van het schoolcontract enerzijds, en anderzijds nieuwe configuraties of programma's in de publieke ruimte uittesten. Overkoepelend voorzien we een continue rapportage die zich ook zal manifesteren in de publieke ruimtes waar de ateliers plaatsvinden.
Met behulp van kleine strobalen maakten we maquettes met buurtbewoners van mogelijke installaties in de publieke ruimte: een bank, een speelparcours, een podium of tribune…
Tijdens de volgende workshop focusten we op de ingang van de Champagnat-school. Met een meccano-bouwsysteem verbeelden we ter plekke mogelijke installaties die de schoolpoort aantrekkelijker kunnen maken en die activiteiten op de drempel van de school zouden kunnen toelaten. Dit liet ook toe om te reflecteren over de mogelijkheden voor de nieuwe schoolpoort: transparanter, met exporuimte, groot, klein…? en hoe de visuele aanwezigheid van de school in de straat versterkt kan worden.
In de volgende workshops testten we de voorstellen van het ontwerpteam die aangesteld werden voor de herinrichting van de straat. Hun ideeën werden door de kinderen op ware grootte op de straat geschilderd, herdacht en aangepast. We stelden ook voor een aantal modules ontwikkelen die als stapstenen doorheen de straat geplaatst kunnen worden - mobiele tetraëders die als communicatiedrager in de straat kunnen dienen, maar op andere momenten verplaatst en getransformeerd kunnen worden tot zitbanken, podium, zandbak of mobiele straatafsluiting, naargelang de noden. Andere ateliers zullen zich richten op de routes van en naar school en de connecties met de andere actoren in de straat (school, horeca,..).
in opdracht van
Schoolcontract Champagnat
Persective Brussels
Gemeente Schaarbeek
Schaarbeek
2022 - ongoing
2022 - ongoing